Träna träna träna!

I tisdags hade vi träning för Elin, det blev en ordentlig träning och inte fartgrenar denna gång. Mycket väl behövt. Redan i värmningen så tyckte jag faktiskt att Baidah var lite mer medgörlig i hörnen än vanligt. Men det blev fokus på serpentiner och att ta hörnen bättre med konor i varje hörn att passera utanför. Lyhördhet skulle jag säga blev en stor del av träningen med serpentinerna, med att ställa om och göra övergångar. Jag tycker faktiskt om att nöta serpentiner och övergångar, det händer mycket. Sen tränade vi att galoppera ut i hörnen och jag må då säga att nästan alla hörn kändes mycket bättre än vanligt, förutom det hörn Elin stod i, där hästarna nästan körde chicken race med henne. Im so sorry... Det var ett bra pass där jag kände att det ändå hände grejer, jag har saknat att träna ordentlig ridning. Jag tycker det hände grejer med Baidahs inställning också, det kändes som att hon tyckte det var roligt att få jobba! Dagarna efter har jag haft så ont efter sittbenen som borrar sig in i sadeln, inte så överraskande men värre var det med min axel som inte ville känns riktigt normal förns mitt på fredagen, tack och lov inför en träningshelg med Emelie! 

Så lördagens första pass för Emelie höll vi oss nästan bara på en travvolt. Jag fattar inte vart tiden flög men nog var det viktigt. Jag förstod att min uppdragna skänkel och vikta insida sitter ihop. Och jag märkte att så fort jag slutar sitta på utsidan och faktiskt sitter rakt på hästen, så har jag mycket lättare att hitta en lång skänkel och en rak insida - när jag det så har Baidah också mycket lättare att komma i rätt form. Jag ska tänka att jag driver där min skokant går också. Sen jobbade vi mest på att få mig att rida rätt och att få henne att kunna gå rätt på volten. 

Det andra passet skulle vi försöka galoppera på en vuxen, kontrollerad och balanserad nivå. I vänster varv gick det ganska bra. Jag skulle fatta galoppen ur den nya bra formen vi hittat i traven och sen skulle jag bara lära mig att inte störa så mycket med handen. När det var dags att byta varv så fick jag äta upp all fusk-galopp-fattande vi har haft för oss. Jag har inte riktigt reflekterat över det, stört mig några gånger men typ vant mig, med att vi alltid fattar höger galopp med bogen helt fel. Så fokuset åt höger blev att fatta galopp när hon gick rätt med kroppen. Helt omöjligt. Baidah tyckte jag var helt knäpp. Till slut fick vi några galoppsprång men jag var helt säker på att det var fel galopp men tydligen var det jag som hade fel. Jag tror att vi fick några helt ok en gång, om man tänker på vars vi började. Plötsligt var även det här passet slut och vi fick fara hem med mycket att känna in. 

Idag hade vi vårt sista pass och då började vi med att longera lite i alla gångarter (ja min häst har ju iår lärt sig att galoppera på Lina och idag gjorde hon det helt utan att flyga upp ståendes*stolt matte*) och att jobba med hennes kropp igen så jag kan göra det från marken också. Sen satt jag upp och vi gjorde en liten check från gårdagen att se att allt kom tillbaks. Sen gick vi ut på spåret och jobbade med öppna och förvänd öppna. Här filmade Martina och jag ser ju när jag har min skänkel på rätt ställe och när den är helt på vift. Jag måååste lära min kropp detta nu, helst för flera år sen men nu känns det som att jag har mer att gå efter. Öppnorna gick helt okej men Emelie tycker att jag kan kräva mer av Baidah nu, så det ska jag göra, det hör också ihop med att jag måste kräva mer av mig själv så det är bara att göra. Vi avslutade passet med att försöka resa lite i snurrarna. Mer broms och att jag ska lägga mer tyngd åt det bakbenet hon ska stå still på. Jag ska också nöja mig, stoppa och berömda efter bara ett korrekt steg till att börja med. Sen se om jag kan lära hennes kropp att göra det från marken också. 
Jag är så motiverad nu att träna och träna på min kropp, Baidah i trav, galoppfattningar, öppna och snurr. Även longering! Men nu har min axel gett upp på livet igen så jag hoppas bara att det är något tillfälligt, en överansträngning eller nått... 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0